Hotel to miejsce, w którym zazwyczaj zatrzymujemy się w trakcie podróży lub wakacji, ale wbrew pozorom to nie tylko budynek  z wydzielonymi pomieszczeniami, które na czas pobytu stają się naszą prywatną przestrzenią, bo poza duża ilością przystosowanych pokoi, hotel jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym.

To, co mamy możliwość obserwować i z czego korzystamy jest wyłącznie efektem końcowym sprawnej pracy całego zespołu pracującego w hotelu. Zgrany zespół jest właściwie sercem każdego hotelu i odgrywa w nim najważniejszą rolę, chociaż najczęściej nie jest doceniany przez gości, a to wielka szkoda, ponieważ to właśnie ludzie odpowiedzialni są za jakość naszego pobytu w tym miejscu.

Zaczynając od przygotowania pokoju na przyjazd, poprzez miłą obsługę w recepcji, aż po serwowanie posiłków i świadczenia dodatkowych usług — to wszystko nie robi się oczywiście samo.

Każdy pracownik jest odpowiedzialny za konkretne działania, ale wszystko jest w pełni skończone, dopiero wtedy, gdy ostatni element ogniwa zostanie wykonany. W takich zespołowych działaniach bardzo ważna jest więc kadra zarządzająca, która panuje nad wszystkimi działaniami i sprawnie nimi koordynuje.

W dużych hotelach osoba managera jest zatem niezastąpiona, a jeśli nie zawsze jest obowiązkowa, to już na pewno bardzo przydatna. Nie zmienia to jednak faktu, że nie wszystkie osoby zatrudniają managera. Rezygnują z niego przede wszystkim właściciele, którzy samodzielnie zajmują się organizacją pracy całego personelu, a także dokładają wszelkich starań, aby jego kwalifikacje i umiejętności stale się podwyższały, aby w ten sposób przybliżyć się do ogólnoeuropejskich standardów.

Osoby, które posiadają własny hotel wysyłają więc swoich pracowników na szkolenia dla personelu hoteli, gdzie nauka przebiega szybko i intensywnie, a wszystko za sprawą najlepszych nauczycieli związanych z branżą hotelarską od lat.

Pracownicy mogą zatem właściwie tuż po zakończeniu szkolenia sprawdzić, jak zdobyta wiedza odnosi się do rzeczywistości. A sprawdzać naprawdę jest co, bo oferta szkoleń dla personelu hotelowego jest bardzo obszerna i zróżnicowana, dlatego dla każdego ze swoich pracowników znajdziemy coś odpowiedniego, a dzięki temu hotel będzie funkcjonował tak dobrze, jak nigdy dotąd.

Aby zmiany mogły zajść, najlepiej zacząć jednak od samych podstaw, o których często zapominamy wpadając w codzienną rutynę.  Z tego powodu podczas szkolenia każdy z pracowników przypomni sobie jak powinien prawidłowo rozmawiać z klientami i jak rozwiązywać różne problemy.

Oczywiście, nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich możliwych sytuacji, ale jesteśmy w stanie wypracować w sobie umiejętność reagowania na zachowania, nie tylko te miłe i uprzejme, ale także nerwowe czy wulgarne, bo nawet w takich chwilach gość jest gościem i jeśli płaci za świadczone usługi, musi być obsłużony z należytym szacunkiem, nawet wtedy, gdy sam nie zachowuje się kulturalnie. Podczas szkolenia pracowniczego dla hoteli  dowiemy się, jak powinniśmy reagować w podobnych sytuacjach, a także do czego mamy prawo.

Pamiętając o tym, że obsługa gościa rozpoczyna się w chwili, kiedy przekracza on drzwi wejściowe, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że rola osoby znajdującej się w recepcji wcale nie polega wyłącznie na meldowaniu i wymeldowywaniu gości, a także wręczania klucza do pokoju. Oczywiście, to jest najważniejsze, ale goście czasem pytają o różne rzeczy, przychodzą z problemami, dlatego recepcjonistka powinna przede wszystkim znać biegle kilka języków, a także zasady savoir-vivre, które można poznać właśnie na szkoleniu dla hoteli.

Jak ono wygląda? Otóż, szkolenie trwa zazwyczaj kilka dni i obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne. Te pierwsze być może są nieco nudne, ale niestety niezbędne, jeśli chcemy podnieść swoje kwalifikacje. Na szczęście prowadzący są na tyle doświadczeni, że nie zanudzą nas wyłącznie nudnymi podręcznikowymi hasłami, ale przygotowują również kreatywne zadania, których celem jest sprawdzenie naszej wiedzy i umiejętności.

A jeśli zadanie okaże się zbyt trudne, to nic strasznego. Będzie to dla nas sygnałem, że jeszcze nie wszystko potrafimy zrobić i być może zachęci nas to do poszerzania swoich umiejętności, po to, aby praca w hotelu nie stanowiła wyłącznie przykrej konieczności, ale była łatwa i przyjemna.